keskiviikko 22. helmikuuta 2012

Minecraft Edu - tutustumisoppitunti

Järjestin tämän päivän päätteeksi kaksoistunnin verran aikaa oppilaiden tutustuttamiseen Minecraft Eduun. Vain kaksi luokkani oppilasta oli aiemmin pelannut Minecraftia. Aloitin esittelemällä pelin oppilaille pintapuolisesti luokassa heijastaen pelin kuvan luokan taululle. Oppilaat olivat alusta asti hyvin kiinnostuneita ja esittivät aktiivisesti kysymyksiä.

Luokassani on älytauluun liitettynä yksi oppilaskoneiden verkkoon liitetty PC. Tätä konetta on tarkoitus käyttää Minecraft Edu - classroomin palvelinkoneena. Luokkahuoneeni yhteydessä on paljeovella erotettu tietokoneluokka, jossa on tällä hetkellä neljä PC:tä, joihin olen pelin asentanut ilman serveriominaisuuksia.

Pintapuolisen maisemakatsauksen ja puukirveen valmistusesimerkin jälkeen kerroin lähiverkkoa hyödyntävän moninpelijärjestelmän periaatteen. Kerroin myös, että kukin esiintyy pelissä omalla nimellään ja pelissä vallitsee samat säännöt kuin normaalissakin elämässä, joten esim. toisen peliomaisuuden luvaton ottaminen on varkaus josta seuraa vähintään pelikieltoa. Oppilaani näyttivät asian hyvin ymmärtävän. Nähtäväksi jää, miten käytännössä.

Esittelyn ja lyhyen keskustelun jälkeen jaoin kymmenen läsnä ollutta oppilasta neljään ryhmään, joten jokaista tietokonluokan konetta kohti tuli 2-3 oppilasta. Aiemmin pelannet oppilaat lupasivat toimia omissa ryhmissään asiantuntijoina ja antaa muiden kokeilla enemmän. Käynnistin pelipaketin mukana tulleen tutustumismaailman serveriin ja kirjauduin itse opettajana peliin.

Pian kohtasimmekin tutoriaalin aloitushallissa. Tehtäväksi annoin (tehtävätyökalulla) kulkea nuolin opastettu reitti läpi. Oppilaita ei tarvinnut kahdesti käskeä, vaan kaikki lähtivät oitis matkaan. Itse kuljin omalla hahmollani viimeisen ryhmän hahmon perässä ja näytin muutaman kerran reittiä.

Oppilaat kulkivat hyvin tottuneen tuntuisesti tutoriaalin lävitse ja viimeiseen rakenteluhalliin saavuttaessa korostin tehtävänannolla hallin tarkoitusta eli valmiiden "patsaiden" kopioimista rakentamalla viereiselle alustalle.

Ainoa ongelmallinen kohta koettiin, kun oppilaiden olisi pitänyt rakentaa, mutta se ei onnistunutkaan. Palvelimelta huomasin, että rakentamisen esto oli päällä, joten poistin sen. Sen jälkeen rakentaminen ja kaivaminen sujui osalta vähän turhankin hyvin, kun yksi ryhmä kaivautui maan uumeniin. Siirtyilin tunnin aikana tarpeen tullen ryhmän luokse open siirtymistoiminnolla, joka on erittäin kätevä ja tarpeellinen ominaisuus. Käytin myös luoksekutsua mm. pelastaessani yhden ryhmän maan pinnalle.

Lopputunnista kokeilimme myös terveys/nälkä ominaisuutta, jonka kytkin päälle palvelimelta. Kun eräältä koneelta alkoi kuulua hätähuutoja nälän yllätettyä, annoin kaikille leivän, jolla selvittiinkin tunnin loppuun.

Varsinainen työskentely on tarkoitus aloittaa kaupunginrakennusprojektina, jota varten on jo esivalmisteltu maailma valmisteilla. Sitä ennen on kuitenkin poissa olleet neljä oppilasta perehdytettävä peliin. Vapaaehtoisia perehdyttäjiä ei tarvinnut kauaa kysellä.

Hieno ja innostava kokemus! Tätä kannattaa ehdottomasti jatkaa. Kiitos MinecraftEdu-team!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti